

Araçlarda hareketin yer alması gibi hareketin durdurulması açısından da fren mekanizması ile işlev elde edilir. Fren mekanizması kapsamında da bilinen en önemli parça fren balatası olarak adlandırılır. Araç sahipleri ise birçok defa onarımı, değişimi ve hasarı ile karşılaşmış olsa da bazen fren balatası nedir sorusunun cevabını da halen bilmemektedir. Ancak her araç sahibinin aslında aracının temel birçok kısmı ve parçası hakkında hem tanımsal hem de mantıksal olarak bilgilere sahip olması önemlidir.
Fren balatası nedir sorusunun cevabı için otomobillerde tekerlek sistemi bağlantısı ile birlikte durma ve yavaşlama işlemlerini kolaylaştırmak açısından tasarlanmış bir fren sistemi elemanıdır, cevabı verilebilir. Bu parça aracın kullanımı sırasında özellikle şehir içi trafikte dur-kalk yapısı ile ilerlerken ve gereksiz şekilde fren pedalına basılması durumunda eskiyen ve yıpranan bir parçadır. Araçlarda genellikle periyodik bakımlarda ve kontrollerde aşınmış olmaları durumunda değişim işlemi gerçekleştirilerek güvenli araç kullanımı sağlanır.
Fren balataları hareket eden araçta yavaşlamayı sağlayan parçalar olarak pedal üzerinden aldığı kuvvet ile tekerdeki balataya hareketi iletir ve tekerlerin durmasını sağlar. Eğer sürücü kullanım sırasında hızını yavaşlatmak isterse, fren sisteminden yararlanır. Bu noktada fren pedalına bastığında da balata ile kampana arasında bir sürtünme oluşur ve araç yavaşlar. Otomotiv dünyasında güvenli yolculuk için fren sistemindeki verimin en önemli ayrıntılarından birisi fren balatasıdır.
Fren balatası çelik destek plakaları ile üretilen ve araçlarda mutlaka düzenli bir şekilde kontrolünün gerçekleştirilmesi gereken bir parçadır. Ek olarak yine fren balatası nedir sorusunu da cevaplamak gerekirse, otomobillerde hız düşürme ihtiyacına karşılık fren sisteminde çalışan en önemli parçadır, cevabı verilebilir. Araç hareket ederken fren pedalına basıldığında tekerleğe bir baskı uygulanarak disk sıkışması imkanı elde edilir. Bu sayede kampana dönmesi durdururken, araç yavaşlatılır veya aracın durması kısa sürede sağlanır.
Her araçta aracın yapısına, yıpranma payına, sürücünün kullanım alışkanlıklarına ve aracın yaşına bağlı olarak fren balatası değişim ihtiyacı ortaya çıkar. Aslında bu noktada en önemli ayrıntı fren sisteminin nasıl kullanılmış olduğudur. Eğer çok sık bir şekilde fren pedalına basıyorsanız ve fren pedalını gereksiz bir şekilde kullanıyorsanız, balatalar çok hızlı bir şekilde aşınma gösterir. Hatta rampa yollarda çok sık bir şekilde araç kullanmak zorunda kalıyorsanız da balatalar daha hızlı açılır.
Araçlarda fren balatası güvenli sürüşü etkileyen en önemli parçalar arasında yer alır. Balatalarda ortaya çıkan aşınma sonrasında işlevsellik yitirildiği için fren sisteminin sağlıklı çalışma avantajı da ortadan kaybolur. Bir araçta fren sistemi verimli çalışmadığında da güvenli seyahat imkanı ortadan kalkabilir. Normal koşullarda da gerekli olsa dahi fren pedalına her basıldığında oluşan sürtünme ortaya çıkardığı ısı ile balataların aşınmasına neden olur. Yani en iyi kullanılan araçlarda dahi balatalar aşınabilir.
Çok fazla yıpranan ve yorulan araçlarda balata değişiminin 2-3 ayda bir düzenli bir şekilde kontrol edilerek gerçekleştirilmesi gerekebilir. Bazen çok sert frenler yapılması veya kaza gibi anlarda aracı ağır bir şekilde durdurmaya çalışmak da fren balatasının çok hızlı bir şekilde yıpranmasına neden olur. Bu tür ivedi durumlarda fren balatasının en son ne zaman değişildiğine bakılmadan hızlı bir değişimle yenilenmesini de sağlanabilir. Rutin kullanımdaki araçlarda da frene bastığınızda eğer bir gıcırtı sesi duyuyorsanız, artık balataların değişmesi gerektiği anlaşılabilir. Fren balatalarında genellikle ortaya çıkan ısı ile birlikte bir süre sonrasında balata yanığı olarak adlandırılan koku ile karşılaşılır. Bu koku da potansiyel bir risk ortaya çıkarabileceği için eski fren balatasının artık değiştirilmesi ihtiyacını da gösterir.
Standartlara bağlı olarak belirli bir kilometre oranı ile birlikte fren balatası değişimi yapılması için normal kullanımda 40-50 bin kilometre civarında değişim gerçekleştirilebilir. Araçlarda takip mesafesini iyi tutmak ve trafikte aracı yormadan kullanmak da balata ömrünü uzatabilir. Ancak hem problemli noktalarda hem de rutin değişimlerde sayfamızda temin edebileceğiniz fren balatası ürünleri ile güvenilir ve ekonomik bir değişim gerçekleştirebilirsiniz.
Bu noktaya kadar fren balatası nedir sorusu ve amacının ne olduğu konusu üzerinde durduğumuz kadarı ile balata ömrünün ve değişim zamanlarının da net olarak anlaşılması gerekir. Çünkü fren balatası görevini doğru bir şekilde yerine getirmediğinde, kazalara davetiye çıkarılır ve araç sürüşünde güvenlik imkanı ortadan kalkar. Günümüz teknolojisinde otomotiv üreticileri balatalarda kullandıkları küçük mekanik ayrıntılar ile deforme olmuş balatalarda aşınma ile birlikte bir uyarı oluşturması açısından metal gıcırtı sesi çıkmasını sağlamaktadır.
Balat ömrünü tamamlandığını gösteren en önemli ayrıntı bu gıcırtılı ses olmak ile birlikte teknik inceleme ve bakımlarda balatanın incelmiş görülmesi ve fren kavramasındaki düşüş de önemli göstergeler sağlar. Çünkü kontrollerde fren balatasının 3 mm altında bulunması, artık ömrünü tamamladığını gösterir. Park ve trafikteki dur-kalk sırasında fren pedalına basışlarda da daha fazla kuvvet uygulamanız gerekmesi, artık değişim ihtiyacının ortaya çıktığını gösterecektir.